Instagram

Arrivederci Roma!
19.05.2015

Antiikin kulttuurihistotian kurssi Roomassa 5.-10.5.2015

Toukokuun alussa koulustamme lähti ryhmä Antiikin kulttuurihistorian opiskelijoita syventämään historian tietämystään aurinkoiseen Roomaan, josta löytyy monia antiikin aikaisia raunioita ja kirkoiksi muutettuja rakennuksia. Mukana matkassa oli 15 opiskelijaa ja historian ja yhteiskuntaopin lehtori Antti Palomäki sekä espanjan kielen opettaja Sonja Torkkeli. Matkaan lähdettiin aikaisin tiistaiaamulla, ja paluu tapahtui sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.

Matkan aikana ehdimme käydä monessa paikassa ja kokea paljon. Ohjelmassa oli esimerkiksi vierailu Piazza Popololla, Piazza di Spagnalla Espanjalaisten portaiden luona, Piazza Navona, Pantheon, Colosseum, eri kirkkoja ja basilikoita, Forum Romanum, Capitolium, Villa Lante, Trastevere, Vatikaanimuseo ja Pietarinkirkko sekä Caracallan kylpylät. Vierailimme myös eri museoissa, kuten musei Capitolinissa, jossa on nähtävillä kuuluisa Capitolinuksen susi, jossa naarassusi imettää Romulusta ja Remusta, mytologian mukaan Rooman kaupungin perustajia. Sen lisäksi että tutustuimme Roomaan, teimme myös päivämatkan junalla Italian vanhaan satamakaupunkiin Ostiaan. Siellä osa ryhmästä pääsi myös käymään rannalla.

Koko matkan ajan saimme nauttia ihanan aurinkoisesta säästä, ja tietysti ohjatun ohjelman lisäksi käytössämme oli paljon vapaa-aikaa, jota käytimme muun muassa Via del Corsolla shoppailuun sekä puistossa oleskeluun. Lisäksi söimme perjantai-illalla yhteisen illallisen, josta kaikki vaikuttivat nauttivan kovasti. Matka oli todella onnistunut ja siitä jäi monia hyviä muistoja. Antiikin tietämys karttui runsaasti matkan aikana ja rakkaus kaupunkia kohtaan heräsi. Seuraavaan kertaan Rooma!

Ensimmäisenä päivänä vuorossa oli Piazza di Popolo, ihmisten aukio. Aukiolla sijaitsee muun muassa Santa Maria del Popolo- kirkko sekä egyptiläistä perää oleva Ramses II:n obeliski Obelisco Flaminio.

Yhteiskuva ensimmäiseltä päivältä Espanjalaisten portaiden yllä. Portaat olivat todella kauniit, ja ne olivat koristeltu vaaleanpunaisin ja valkoisin kukin.

Ensimmäisen päivän viimeisensä kohteena oli Pantheon, kaikkien jumalien temppeli, joka on parhaiten säilynyt antiikinaikainen monumentti. Kuten monet muutkin antiikinajan rakennukset, toimii Pantheon nykyisin katolisena kirkkona. Se on erityisesti tunnettu katossa olevasta cellasta eli kupolista, ja sinne on haudattu kuuluisia henkilöitä. Pantheon oli loistokas ja värein koristeltu, mutta se on vuosituhansien kuluessa ryöstetty monesti. Se on silti vieläkin hyvin vaikuttava.

Toisena päivänä pääsimme vierailemaan Flaviusten amfiteatteriin, paremmin tunnettuna Colosseumiin. Vuonna 80 eaa. valmistuneeseen Colosseumiin mahtui noin 50 tuhatta katsojaa, ja siellä käytiin niin gladiaattoritaisteluita kuin surmattiin eksoottisia eläimiä. Se oli hieno viihdeareena, jossa oli aurinkokatos, koristeltuja patsaita, lavasteita ja jopa juoma-altaita. Colosseum oli yksi matkan vaikuttavimmista kohteista.

Kuvassa upea Forum Romanum, jonka raunioilla kävimme toisena päivänä. Forum Romanum oli muinaisen Rooman tärkein alue, jossa harjoitettiin politiikkaa ja uskonnollisia menoja sekä käytiin oikeutta ja kauppaa. Kuvassa näkyy oikealla Saturnuksen temppelin rauniot ja raunioiden vasemmalla puolella Septimius Severuksen riemukaari. Forumilla on vielä nähtävissä monumentteja ja raunoita kuten Antoniuksen ja Faustinan temppeli, Vestan temppeli, Maxentiuksen basilika, Castorin ja Polluxin temppeli sekä monia muita.

Torstaina oli vuorossa vierailu Villa Lanteen, renessanssiajan huvilaan jossa on toiminut jo 1950-luvulta lähtien Suomen Rooma-instituutti. Siellä harjoittelija kertoi meille talon taiteesta, historiasta sekä toiminnasta. Suomen valtion omistama instituutti majoittaa tutkijoita ja taiteilijoita ja tarjoaa täten heille mahdollisuuden tehdä töitä Roomassa. Huvilassa on ihana lasitettu parveke, josta on upeat näkymät Rooman ylle. Vierailun jälkeen jatkoimme matkaa Trasteveren kaupunginosaan, jossa vierailimme yhdessä Rooman vanhimmista kirkoista, Santa Maria in Trasteveressä.

Perjantaina vierailimme Vatikaanimuseossa ja Pietarinkirkossa. Pitkä jonotus palkittiin viimeistään siinä vaiheessa kun näimme kuuluisan Michelangelon maalaaman Sikstuksen kappelin.

Lauantaina menimme junalla Ostiaan, ikivanhaan Italian satamakaupunkiin, joka sijaitsee Tiber-joen suulla. Antiikin Ostiassa on monia talojen ja temppeleiden raunioita, teatteri sekä kuvassa näkyvä antiikin ajan yleinen käymälä. Raunioiden keskellä oli hauska kuvitella millaista elämä 2000 vuotta sitten oli. Myöhemmin iltapäivällä osa ryhmästä vieraili myös Ostia Lidon hiekkarannalla, jonne paikallisiakin oli tullut viettämään kaunista lauantaita.

Kuumana päivänä on tärkeä pitää huolta nesteytyksestä. Roomassa on yleisiä vedenottopisteitä, joista voi juoda suoraan tai täyttää pullonsa. Usein pisteet ovat koristeellisia, kuten tämä appelsiinipuutarhan vieressä oleva vedenottopiste osoittaa.